Verksamheten

En dag på Axet

En dag på Axet kan bestå av allt från utflykt med vår minibuss till skogen eller biblioteket, till pyssel och skapande.

På vår mysiga gård har barnen stora ytor att leka på där våra engagerade pedagoger skapar lärtillfällen i olika aktiviteter.

Vi delar oss i mindre grupper på dagarna för att skapa lugn för lek och övriga aktiviteter. Barnen delas inte bara in i grupper efter ålder, utan även efter intresse och mognad.

Vi jobbar mycket med hållbar utveckling, genom att återbruka, vara rädda om våra saker och ta tillvara på de resurser som finns i vår närhet.

Vi lägger stort fokus på barns trygghet, social kompetens, inflytande och språk.

Den pedagogiska verksamheten är grundad på förskolans läroplan (Lpfö­-18).

Vi jobbar på Axet. Fr v Elin, Angelica, Malin, Pernilla (rektor), Maria.

Inskolning

Vi tar emot nya barn under hela året om vi har någon ledig plats. Det finns alltid en utsedd personal som ansvarar för ditt barn under inskolningen. Du som förälder är delaktig under hela inskolningsperioden. Till en början är du med i verksamheten hela tiden och successivt så lämnar du verksamheten och ditt barn kommer in i rutinerna och börjar följa ordinarie tider. Under inskolningsperioden informeras du av vår personal om hur verksamheten fungerar och har möjlighet att ställa frågor.

Innan inskolning får du information om verksamheten och föreningen av en fadderfamilj.

Mat

All mat lagas från grunden på Axet och vi strävar efter att använda svenska, ekologiska och närproducerade råvaror i så stor utsträckning som möjligt. På Axet bakar vi även vårt eget bröd! På fredagarna serveras en läcker buffé med den mat som blivit kvar från tidigare luncher under veckan. Detta görs för att minska på matsvinnet och är en del av vårt arbete med hållbar utveckling.